Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners zich kunnen verplaatsen en mee kunnen doen aan activiteiten. Het gaat daarbij over verschillende vervoersmiddelen, zoals auto, bus, trein en fiets. Hoe verplaatsen onze inwoners zich het liefst? En zijn de winkels en bedrijven met verschillende vervoersmiddelen te bereiken?
Wat is bereikbaarheid?
Met bereikbaarheid worden de mogelijkheden aangegeven die inwoners hebben om zich te verplaatsen en deel te nemen aan activiteiten. Inwoners kunnen zich lopend verplaatsen, maar ook gebruik maken van vervoersmiddelen als de fiets, auto, bus en trein. Ook de wegen en paden zijn onderdeel van een goed bereikbaar Veendam. Een goede bereikbaarheid zorgt ervoor dat inwoners gemakkelijk mee kunnen doen aan activiteiten. Met activiteiten denken we aan onder meer werken, winkelen, recreëren en ontmoeten.
Waar staan we nu?
De inwoners van Veendam verplaatsen zich voor vele activiteiten zoals school, werk, boodschappen, sporten en nog veel meer. Veendam is gelegen langs de N33, hiermee zijn de A7 en A28 goed te bereiken. Via deze twee wegen kunnen inwoners zich gemakkelijk verplaatsen richting Groningen, Assen en de grens met Duitsland. Daarnaast is Veendam via de N366 verbonden met Nieuwe-Pekela, Stadskanaal en Winschoten en bieden de N963 en de N385 routes richting Hoogezand-Sappemeer en Zuidlaren.
Veendam beschikt ook over een treinstation, vanaf hier kan met een stoptrein de stad Groningen worden bereikt. Naast de treinverbinding is er een busnetwerk aanwezig binnen de gemeente. De totale OV-dekking binnen de gemeente is 73%[1]. Dit is hoger dan het Nederlands gemiddelde voor weinig stedelijke gebieden (59%) en matig stedelijke gebieden (67%). Veendam heeft daarmee een goede OV-bereikbaarheid. Alleen op de bedrijventerreinen zijn relatief weinig bushaltes aanwezig en ook de inwoners van de lintdorpen Borgercompagnie, Zuidwending en Wildervanksterdallen kunnen maar beperkt gebruik maken van het openbaar vervoer.
OV-haltes en het verzorgingsgebied
Tot slot zijn er binnen de gemeente Veendam ook voldoende routes en paden aanwezig voor (recreatief) fiets- en wandelverkeer.
Wat komt er op ons af?
Veel vervoer vindt plaats met de auto, maar alternatieven zijn steeds vaker beschikbaar. Er zijn steeds meer vormen van openbaar vervoer “op maat”. Zo is er een groei aan deelmobiliteiten waarbij onder andere auto’s worden gedeeld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden op het internet (apps). Ook zien we dat de elektrische auto en fiets steeds vaker gebruikt worden. Hierdoor is een andere inrichting van de openbare ruimte nodig met bijvoorbeeld meer oplaadpunten voor elektrische auto’s. Daarnaast vraagt de opkomst van de elektrische fiets om een andere inrichting van fietspaden om de veiligheid te behouden. Er kan daarvoor gedacht worden aan het verbreden van fietspaden om bij grotere snelheidsverschillen tussen fietsers meer ruimte te kunnen geven.
Om voorzieningen voor iedereen bereikbaar te houden zijn goede fiets- en wandelpaden nodig. De vergrijzing van onze bevolking zorgt ervoor dat het aantal ouderen toeneemt. Daarmee kan ook het aantal verplaatsingen met bijvoorbeeld een rollator toenemen. Goed begaanbare voetpaden zijn voor ouderen, maar ook voor andere minder mobiele personen, belangrijk.
Hoe zien we de toekomst van bereikbaarheid?
Veendam heeft een gunstige ligging ten opzichte van de N33. We vinden het daarom belangrijk dat de bereikbaarheid voor autoverkeer behouden blijft, zodat mensen vanuit de regio Veendam kunnen blijven bezoeken. Daarnaast willen we voor onze eigen inwoners inzetten op het verbeteren van de bereikbaarheid per fiets, te voet en met het openbaar vervoer.
We willen bijvoorbeeld de fiets- en wandelverbindingen tussen de woongebieden en het centrum verbeteren, zodat het centrum met verschillende vervoersmiddelen te bereiken is. Daarnaast vinden we het belangrijk dat alle gebieden in Veendam goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer kan een belangrijke rol spelen bij het mobiel houden van onze inwoners, zodat mensen elkaar kunnen blijven opzoeken (en we vereenzaming tegengaan) en de voorzieningen ook voor minder mobiele personen te bereiken zijn. We onderzoeken daarom waar nieuwe verbindingen of extra haltes gewenst zijn, maar we vinden het ook belangrijk dat nieuwe verbindingen rendabel zijn. Daarnaast kijken we naar de frequentie waarin het openbaar vervoer rijdt. We stellen daarom een mobiliteitsplan op waarin dit verder wordt uitgewerkt.
Daarnaast plaatsen we nieuwe voorzieningen zo veel mogelijk in de nabijheid van de betreffende doelgroep. Dit betekent dat we bijvoorbeeld voorzieningen voor kinderen proberen te plaatsen in de buurt van scholen of voorzieningen voor ouderen nabij seniorenwoningen of verzorgingstehuizen.
De provincie Groningen heeft het voornemen de spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal weer in gebruik te nemen voor personenvervoer. De huidige planning is erop gericht dat deze lijn in 2026 weer actief is. Dit is tevens de eerste aanzet naar de realisatie van de Nedersaksenlijn. De Nedersaksenlijn is een voorgestelde directe spoorverbinding tussen Enschede en Groningen (via Emmen). Met het oog op deze nieuwe lijn is het wenselijk om een station in Wildervank te realiseren. Zo verbetert de bereikbaarheid van het bedrijventerrein.
Tot slot willen we voldoende mogelijkheden bieden voor elektrisch vervoer. Dit betekent dat er meer laadpalen nodig zijn voor bijvoorbeeld elektrische auto’s. De provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben aangegeven om deze opgave regionaal op te pakken en samen te werken met netbeheerders en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Door deze opgave regionaal uit te voeren kan de laadinfrastructuur efficiënt aangelegd worden zodat het netwerk goed op elkaar aansluit. De gemeente Veendam volgt daarom het beleid van de provincie Groningen wat betreft laadinfrastructuur. Daarbij willen wij zoveel mogelijk in spelen op ontwikkelingen op het gebied van snelladen en deze voorzieningen concentreren rond bijvoorbeeld de huidige tankstations. Verdere uitwerking van het beleid op het gebied van bereikbaarheid vindt plaats in het mobiliteitsplan. Tevens wordt in het uitvoeringsprogramma mobiliteit invulling gegeven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Relatie met: Wonen, werken en ondernemen, voorzieningen, duurzaamheid, leefbaarheid
[1] Antea Group